La darrera acció de l’equip de govern de Vidreres durant el juliol de 2023, amb la intenció de reduir la velocitat dels vehicles que entren al municipi, ha estat com és ben sabut, la instal·lació de tres radars als tres accessos principals del municipi. Pel que fa als dos radars situats a la carretera C-63, hi ha dubtes clars de conflicte de competències pel fet d’estar ubicats en una carretera de titularitat de la Generalitat i sense permís sancionador del Servei Català de Trànsit.
Segons l’equip de govern a l’Ajuntament de Vidreres, la mesura pretén aconseguir tres objectius principals:
- Reduir l’accidentalitat.
- Incrementar la qualitat de vida de la ciutadania, incrementant la seguretat en els desplaçaments.
- Contribuir a la reducció d’emissions amb efecte hivernacle, segons estableix el protocol de Kyoto.
Però si reflexionem al respecte:
Per una banda, la mesura planteja reduir l’accidentalitat, però no existeixen dades clares anteriors o estudi previ i, en cap cas, presentades de forma pública, sobre l’accidentalitat en els llocs determinats. I per tant no s’entén la raó per la qual s’ha triat com a mesura més adient posar els radars mencionats. Així com tampoc el lloc escollit per fer-ho.
Per altra banda, el raonament d’increment de la qualitat de vida de la ciutadania és un argument recurrent que s’utilitza de forma vaga i sense contingut. Les accions com aquestes necessiten d’una anàlisi complexa i d’un Pla que tingui en compte la qualitat de vida de la ciutadania de manera global. No és clara la relació directa en aquest cas.
Per últim, la contribució a la reducció d’emissions d’efecte hivernacle és un objectiu que compartim, però que pensem que això no es produirà perquè es produeixin sancions, sinó per la presa de mesures que tinguin impacte sobre el canvi en la mobilitat de forma més global.
En definitiva, els arguments no resulten tan evidents com per haver decidit que aquesta mesura era la solució.
Des d’ACTIVA VIDRERES, volem de fet transmetre la nostra preocupació perquè
pensem que la col·locació de radars a les entrades d’una població pot ajudar a controlar els excessos de velocitat a l’exterior, però no garanteix necessàriament un control de la velocitat dins el poble. Els radars poden també ajudar a que els conductors mantinguin una velocitat correcta abans d’entrar dins el poble, però no tenen un efecte directe en el control de velocitat dins de la població, per tant, no controlen la sinistralitat.
D’altra banda, pensem que la millor opció són els semàfors de control de velocitat que poden ser més efectius a l’hora de millorar la seguretat vial.
Els semàfors de control de velocitat utilitzen tecnologia per detectar i monitoritzar la velocitat dels vehicles que s’hi acosten, i ajusten la seqüència dels semàfors en funció de la velocitat detectada.
Per tant, si un vehicle s’acosta a una velocitat excessiva, el semàfor pot canviar a color vermell per reduir la velocitat i millorar la seguretat. L’avantatge dels semàfors de control de velocitat és que influeixen directament en el comportament dels conductors dins de la població, fent que s’adaptin als límits de velocitat establerts. A més, també poden ajudar a reduir la congestió del trànsit i millorar la fluïdesa a les zones urbanes, però aquests últims no recapten i per tant no serveixen per maquillar dèficits i deute adquirit.
El Grup Municipal d’ACTIVA VIDRERES planteja una moció al Ple Municipal, basada en la preocupació de molts veïns del poble, que es plantejaven mesures alternatives a aquest sistema basat en la recaptació, que no garanteix l’objectiu bàsic, la seguretat vial.
De fet plantegem una situació actual on el Pla de Mobilitat és antic i desfasat, que no s’adapta a les necessitats actuals de la ciutadania. El municipi necessita d’un Pla complex on s’incloguin no només mesures que millorin la sinistralitat, sinó amb una perspectiva més holística on s’incloguin solucions per a la pacificació de les nostres vies, la comunicació interna i amb altres municipis. Un Pla en el qual es faci èmfasi en la millora del transport públic, en les vies pedalables i en l’ampliació de les zones per a vianants.
Per tots aquests motius, l’Ajuntament de Vidreres adopta els següents:
ACORDS:
- Obrir un procés participatiu amb Associacions de Veïns i Veïnes, agents socials i econòmics, col·lectius relacionats amb el trànsit, i crear una Taula sobre Mobilitat.
- Elaborar, a partir d’aquest procés, un pla alternatiu de pacificació del trànsit i millora de la seguretat viària a Vidreres.
- Suspendre el sistema de radars i càmeres mentre s’elabora un pla alternatiu més proper a les demandes ciutadanes.
Respon a Roser Genover Massaneda Cancel·la les respostes